بررسی انتقادی صنایع بدیعی در شعر چهار شاعر معاصر (یدالله رویایی, رضا براهنی, محمدرضا شفیعی کدکنی, محمد حقوقی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده نجمه السادات هاشمی
- استاد راهنما علیرضا فولادی یحیی کاردگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده بدیع یکی از شاخههای علم بلاغت است که به کارگیری آن ضمن آرایش کلام به بخشی از توان هنری شاعر اشاره دارد. دیدگاه افراطی منتقدان به این فن، سبب شده است نقش آرایههای سودمند بدیعی در میان صنایع غیرمفیدی که به علل گوناگون گسترش یافتهاند، نادیده گرفته شود تا جایی که نظریات ارائه شدهی آنها، توصیه به پرهیز از استفادهی صنایع بلاغی و بدیعی را نشان میدهد. این پایاننامه ضمن بررسی کاربرد صنایع بلاغی، در شعر شاعران معاصر از دورهی مشروطیت تا پیش از انقلاب، به استخراج آرایههای بدیعی در اشعار یدالله رویایی، رضا براهنی، محمد حقوقی و محمدرضا شفیعی کدکنی پرداخته است. با تقابل بینشهای نوگرایانهی این چهار تن که خود منتقد نیز بودهاند و در این زمینه، نظریات موافق و مخالفی ارائه دادهاند و کاربرد صنایع بدیعی در اشعارشان، میتوان به ابعاد نظری و عملی شخصیت ادبی آنها پی برد و ثابت کرد صنایع بدیعی، همچنان جای خود را به عنوان یک فن سودمند در شعر معاصر حفظ کرده است. از اهداف این رساله، معرفی آرایههای سودمند برای بهرهوری بهتر از آنهاست تا به شناخت بیشتر شعر معاصر و پیشرفت آن یاری برساند، در همین راستا به تجزیه و تحلیل اشعار شاعران مدنظر پرداخته که تا کنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و آرایههای پرکاربرد استخراج شده است. در نتیجه گرایش شاعران به بدیع مشخص شده و به نقش مضمون اشعار در استفاده از آرایهها اشاره شده و معناگرا یا لفظپرداز بودن شعرا تعیین شده است.
منابع مشابه
بررسی نظریات منتقدان درباره ی شعر معاصر "براهنی،دست غیب،رویایی،شفیعی کدکنی"
تحولات اجتماعی که در دوره ی قاجار با سرعت ،همه ی جنبه های سیاسی،اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی جامعه ی ما را تحت تاثیر قرار داد باعث تغییراتی در حوزه شعر نیز شد و شعر فارسی از نظر ساختار ، قالب ،زبان ،مضمون و تصویر دچار دگرگونیهای کلی شد. طبیعی است که تبیین این تغییرات مستلزم مباحث نظری و نقدهای بسیاری است. هم زمان با تحول و دگرگونی شعر فارسی ،بحث در باب مباحث نظری شعر ،تعریف شعر ،ویژگی های شعر نو...
15 صفحه اولتحلیل چرایی تقابل گفتمان محمدرضا شفیعی کدکنی با یدالله رؤیایی
در آثار مکتوب محمدرضا شفیعیکدکنی در باب شعر معاصر، همواره تقابلی واضح و روشن با جریان شعر حجم و به خصوص یدالله رؤیایی دیده میشود که این تقایل به شکلهای مختلف نمود پیدا کرده است. از حذف عامدانه این جریان در بررسیهای تکوینی گرفته تا طعن و کنایه به شعرهای یدالله رؤیایی و استفاده از استعارههای نیشدار در تحلیلهای مرتبط با این جریان شعری. در این پژوهش پس از نشان دادن نمونههایی از این تقابل، ب...
متن کاملانعکاس فرهنگ و ادب کلاسیک در شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
محمّدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) از شاعران معاصر ماست که هم در حوزۀ نقد و تصحیح متون هم در حوزۀ شعر و شاعری و تحقیقات ادبی دستی توانا دارد. توغّل او در میراث شعری و فرهنگی و تنوّع مطالعات او سبب شده است که در شعر او حضور گذشته را در حال ملاحظه کنیم. مجموعۀ این میراث و مطالعات مختلف- که ساختار ذهنی او را شکل داده و اندوختۀ ذهنی وی را غنا بخشیده است- آگاه و ناآگاه در شعر او متجلّی است. این نوشته تنها ع...
متن کاملنگاهی زیباشناختی به ساختار آوایی شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
ساختگرایان بر این باورند که اساس شعر، ساختار آن است و ساختار، به مجموعهی ارتباط متقابل اجزا و عناصر تشکیل دهندهی یک کل تلقی میشود. یکی از ساختارهای عمده زبان ادبی که از دیرباز مطرح بوده و در دوره شکوفایی نقد ادبی جدید در ادبیات غرب مورد توجه قرار گرفته است، ساختار آوایی است؛ به عبارت دیگر، در بررسیهای ساختاری جدید، روساخت اثر اهمیت بیشتری یافته است. هدف شعر چیزی نیست مگر همنوایی و هماهنگی...
متن کاملنماد در شعر معاصر( مهدی اخوان ثالث، محمد رضا شفیعی کدکنی، امیر هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی )
نماد برجستهترین و پر رمز و راز ترین تصویر شعری است. نماد بیانگر کلیات و مفاهیم بزرگ به وسیله ی موضوعات جزئی است، اما این موضوعات و تصاویر جزئی چنان زنده و جاندارند که ذهن را تسخیر می کنند .مقتضیّات زمانه، تعهد هنری و بیان غیر مستقیم، سبب شد شاعران معاصر به نماد روی آورند. افزون بر این دیدگاه می توان به عوامل دیگری چون؛ آشنایی شاعران با جریان های شعری غرب و مکتب سمبولیسم، تغیر دیدگاه و نگرش شاعرا...
15 صفحه اولبررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی
هنجارگریزی از نظریههای ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوبهای خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا میآفریند. همزمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023